Jawapan Balas Jurgen Klopp Tentang Komen Mourinho Berkaitan Pencapaiannya Di Liverpool!




Jurgen Klopp tidak bimbang dengan kekurangan trofinya di Liverpool selepas Jose Mourinho mengakui  bahawa'trofi adalah penting'. 
Liverpool akan mengalu-alukan kedatangan Manchester United dan Mourinho ke Anfield pada hari Ahad ini, dengan the Reds berada di puncak Liga Perdana. 
Klopp telah tewas dalam tiga perlawanan akhir sebagai pengurus Liverpool, sementara kelab itu tidak memenangi sebarang trofi selama enam tahun.
Mourinho mengatakan trofi adalah penting, namun menolak idea bahawa Klopp dinilai semata-mata  berdasarkan rekod kejuaraannya di Liverpool. 
Dan Klopp bersetuju dengan pengurus saingannya itu. "Adakah saya perlu? Adakah saya perlu memenanginya?"Katanya. 
"Jika orang mengatakan kempen Liga Juara-Juara musim lalu tidak berjaya kerana kami tidak memenangi perlawanan akhir maka saya tidak boleh mengubahnya. Adakah ia pengakhiran yang berjaya? Tidak, tetapi perjalanannya adalah cemerlang.
"Saya sangat menikmatinya. Melangkah ke perlawanan akhir adalah hebat tetapi dalam kehidupan - di semua bahagian kehidupan termasuk pekerjaan anda - jika hanya yang terbaik akan dinilai dan tidak pada usaha maka kehidupan adalah teruk.
"Anda boleh melakukan apa sahaja yang anda mahu tetapi jika saya tidak sebijak seperti Einstein atau apa sahaja, tidak bolehkah saya mencuba lebih sedikit? Saya tidak akan pernah menjadi dia. 
"Saya sukakan cabaran. Buat yang terbaik. Itulah cara saya memahami kehidupan, saya belajar sedikit sebanyak dalam bola sepak. Pada akhirnya orang lain harus menilai itu."
Liverpool mensasarkan kemenangan liga keenam mereka berturut-turut, sementara United sedang mencari kemenangan untuk menaikkan semangat pasukannya dalam musim yang sukar. 
Mourinho kerap mendapat kejayaan menentang kelab teratas tanpa mengira prestasi, tetapi United dianggap sebagai 'underdog' untuk pertembungan pada hari Ahad ini. 
Dan United dalam keadaan bimbang mengenai tahap kecergasan sembilan pemain mereka. Tetapi, Liverpool juga menghadapi krisis kecederaan di bahagian pertahanan, walaupun percubaan Klopp untuk meredakan kebimbangan menjelang pertemuan itu.