Gary Neville Akui Kagum Dengan Prestasi Cemerlang Torreira Bersama Arsenal!




Gary Neville memuji impak yang di bawa oleh Lucas Torreira terhadap Arsenal, walaupun mengakui dia tidak begitu kagum dengan bintang Uruguay itu semasa kempen Piala Dunia. 
Torreira berpindah ke Emirates dari Sampdoria dalam perjanjian bernilai £ 26.5 juta dan, selepas memperlihatkan kehebatannya, kini juga telah menambah gol ke dalam permainannya, berjaya menjaringkan gol menentang Tottenham dan Huddersfield. 
Neville mengatakan bahawa dia tidak menyedari Torreira adalah seorang pemain bola sepak yang baik ketika menontonnya di Rusia dan percaya sikapnya telah mempengaruhi rakan sepasukan barunya.
"Saya sangat kagum," kata Gary Neville pada Monday Night Football. "Saya menontonnya di Piala Dunia. Saya terlibat secara langsung dalam perlawanan Perancis-Uruguay dan saya katakan, dia sangat gigih. Setengah jam pertama dia mendapat kira-kira sepenuh padang, dia kelihatan seperti tidak penat. 
"Tetapi sebenarnya ketika Perancis mula naik, dia mula didominasi. Pemain seperti Pogba di bahagian tengah, Matuidi, Griezmann sedikit turun ke tengah, saya hanya ingat bahawa dia [Torreira] tidak dapat mengelilingi padang.
"Apabila Arsenal menandatanganinya, anda hanya tertanya-tanya bagaimana keadaannya nanti? Tetapi impaknya terhadap pasukan itu sangat besar. 
"Saya fikir ia sebenarnya adalah kesan terbesar. Apabila anda berfikir tentang watak yang Arsenal telah tunjukkan musim ini, terus bergerak ke hadapan, tempo yang mereka tetapkan dalam permainan, saya fikir seseorang seperti dia berjaya memimpin rakan sepasukannya ke mana hendak pergi. 
"Kami telah membincangkan mengenai pendekatan Arsenal sejak dua atau tiga tahun yang lalu, perasaan itu yang tidak ada perkara yang penting, anda merasakan bahawa tidak ada pemimpin di atas padang.
"Tetapi jika anda melihat dia dalam perlawanan Derby menentang Tottenham, jika anda melihat dia di sana bergerak masuk ke dalam kotak penalti, dia kelihatan hampir seperi satu ikatan tenaga yang menyebabkan semua orang dalam pasukan bertindak balas. 
"Saya fikir mereka memerlukan dia. Saya menjangkakan pemain Arsenal ini yang mereka perlukan selama lima atau enam tahun yang lalu, anda selalu menggambarkan Petit atau Vieira dalam fikiran anda, kehadiran pemain yang kuat di bahagian tengah. Dan dia kecil. Tidak terlalu besar. 
"Tetapi dia sangat gigih, dia masuk ke dalam kotak penalti, dia menjaringkan dua gol pada minggu lalu. Dia sebenarnya bagus dengan bola, mendapatkan bola, menunjukkan keberanian. Dia adalah penambahan yang besar, paling penting dari aspek mentaliti."