Liverpool Bersedia Menghabiskan Tugas Mereka Dan Buktikan Mereka Layak Berada Di Kelompok Pasukan Terbaik Eropah




Sangat mudah untuk melupakan betapa baiknya keputusan kemenangan Liverpool di Hoffenheim minggu lalu. Pengurus Julian Nagelsmann tidak pernah tewas di tempat sendiri di Bundesliga musim lepas. Malah, mereka merupakan pasukan terakhir dalam lima liga utama Eropah untuk kekalahan satu perlawanan, mengalami kekalahan pertama mereka dalam kempen pada Januari.
Apa-apa kelebihan yang sedikit diambil dari rantau Rhein-Neckar, apatah lagi kemenangan, akan sentiasa menjadi penting. Sekiranya ia datang sebagai kemenangan dipusingan kedua dan memutuskan untuk seri, ia akan diingati sebagai waktu jurgen Klopp yang terbaik. Sebaliknya, tanggungjawabnya adalah untuk Liverpool mengambil keuntungan dari kelebihan mereka yang pertama dan mempertahankannya.
Simon Mignolet mengakui minggu lepas bahawa dia dan rakan sepasukannya boleh "hanya bermain satu cara dan ianya adalah ke hadapan". Namun terdapat tanda-tanda di separuh masa kedua dalam kemenangan minggu lalu di mana Liverpool dapat bertahan dengan bijak apabila diperlukan.
Terdapat beberapa masalah dalam mempertahankan 'set-piece'. Persembahan Dejan Lovren yang tidak konsisten adalah satu kebimbangan, tetapi Mignolet sendiri berjaya untuk menutupi semua dalam perlawanan pusingan pertama kecuali satu gol. Jaringan gol Hoffenheim di minit akhir perlawanan adalah berpunca dari kesilapan yang jarang berlaku oleh Trent Alexander-Arnold, yang sebaliknya sepanjang permainan menunjukkan persembahan yang sangat baik.
Dengan Hoffenheim perlu memenangi dan menjaringkan sekurang-kurangnya dua untuk layak, Liverpool yakin dengan mempamerkan corak permainan yang terbaik akan memastikan tempat di peringkat kumpulan. 
Hanya dua kelab Inggeris yang telah tersingkit pada peringkat kelayakan sebelum ini di era Liga Juara-Juara. Newcastle United tewas dalam penentuan sepakan penalti kepada Partizan Belgrade pada tahun 2003, dan kemudian Everton dikalahkan oleh Villarreal dalam keadaan kontroversial dua tahun kemudian. Kelab-kelab tersebut tidak pernah kembali ke tahap ini lagi.
Liverpool akan berfikir tentang kedudukan dan sejarah mereka dalam persaingan ini bermakna nasib yang sama tidak akan menimpa mereka, tetapi kenyataannya adalah bahawa walaupun jika semua berjalan lancar pada malam Rabu, ini masih hanya menjadi penampilan peringkat kumpulan kedua mereka dalam tempoh lapan tahun terakhir . Memandangkan jurang kualiti di antara enam teratas dalam Liga Perdana sangat tipis, tiada apa yang dijamin. Liverpool boleh, sangat mudah, hanya dengan mempunyai musim setanding atau lebih baik daripada mata terakhir mereka-bijak dan tidak terkeluar dari persaingan empat teratas.
Ini adalah peluang mereka untuk kembali ke persaingan teratas bola sepak Eropah dan mereka tahu pentingnya mendapatkannya. Walau bagaimanapun, difahami, Klopp menggalakkan pemainnya memberi tumpuan kepada tugas berbanding memikirkan prospek kegagalan. "Sepanjang musim lalu kami cuba melayakkan diri ke Liga Juara-Juara dan kami mendapat tempat ke-4, jadi jika anda suka ini adalah sebahagian daripada musim lalu dan kami mahu menutupnya  dengan cara yang paling positif," katanya pada hari Selasa.
"Saya tidak fikir dalam kehidupan ia membuat banyak pilihan bahawa jika anda mempunyai peluang besar anda akan berfikir tentang akibat jika anda kehilangannya. Di peringkat akhir anda pergi dan mencuba yang terbaik. Adakah ia baik berada dalam perlawanan akhir? Ya. Adakah baik untuk tewas dalam perlawanan itu? Tidak. Tetapi satu-satunya kemungkinan merasai kekalahan adalah dengan melaluinya. "
Dengan isu perpindahan Philippe Coutinho kini kelihatan sudah berakhir, seharusnya ia tidak ada gangguan. Dengan kelebihan pertama dan perlawanan di Anfield, tidak ada alasan. "Setiap orang yang inginkan ini perlu melakukan tugas mereka esok. Saya boleh menjamin para pemain akan berjuang habis-habisan. Ia tidak bermakna bahawa kita berjaya melakukannya, tetapi ia bermakna kita akan berjuang untuk itu. Saya harap kami akan menunjukkan kepada dunia apa yang dapat kami lakukan. "