'Bagi Kami Orang Itali, Keinginan Untuk Pulang Ke Tempat Sendiri Adalah Kuat' - Maurizio Sarri




Pengurus Chelsea, Maurizio Sarri telah memberikan pembayang terbesar yang menunjukkan bahawa dia mungkin akan mengambil alih tugas sebagai pengurus Juventus pada musim panas ini. 
Laporan yang tersebar luas mendakwa bahawa Sarri akan meninggalkan Stamford Bridge selepas kurang daripada 11 bulan menerajuinya, dengan Juve bersetuju untuk menawarkan perjanjian bernilai £ 5 juta untuk pengurus berusia 60 tahun itu. 
Juve telah mengenal pasti Sarri sebagai calon utama mereka untuk kerusi panas sebagai pengurus selepas keputusan Massimiliano Allegri meletak jawatan pada akhir musim ini. 
Walaupun membawa Chelsea meraih kejuaraan Liga Europa, Sarri menegaskan bahawa ia adalah 'tahun yang sukar' dan mengakui dia boleh tertarik untuk kembali ke Itali sekiranya peluang yang tepat muncul.
"Bagi kami orang Itali, keinginan untuk pulang ke tempat sendiri adalah kuat," katanya kepada Vanity Fair. 
"Anda rasakan ada sesuatu yang hilang. Ia adalah tahun yang sukar. Saya mula merasakan rindu terhadap kawan-kawan saya yang jauh, orang tua saya yang jarang saya lihat."
Sarri enggan menolak untuk kembali ke Itali walaupun menolak tawaran dari pasukan Serie A bagi memberi penghormatan terhadap Napoli pada musim panas yang lalu. 
"Pada usia saya, saya hanya membuat pilihan yang profesional. Orang-orang Napoli tahu rasa cinta yang saya ada untuk mereka," tambahnya. 
"Saya memilih untuk pergi ke luar negara tahun lalu supaya tidak menyertai pasukan Itali yang lain. Profesion ini boleh membawa kepada laluan yang lain, hubungan saya dengan mereka tidak akan berubah. 
"Kesetiaan adalah memberikan 110 peratus apabila anda berada di sana. 
"Apa maksudnya untuk menjadi setia? Dan jika suatu hari kelab anda menghantar anda pergi? Apa yang awak buat? Kekal setia kepada isteri anda yang telah menceraikan anda?"
Jorginho juga mendakwa bahawa dia akan 'tidak suka' untuk melihat Sarri di Juventus pada musim depan. 
"Dia melakukan tugas yang baik untuk Chelsea," kata pemain tengah itu, yang mengikuti Sarri dari Napoli ke Chelsea. 
"Terdapat beberapa kritikan, tetapi akhirnya kami menduduki tempat ketiga, memenangi trofi dan kalah di perlawanan akhir.
"Saya fikir ia adalah musim yang hebat, dan saya tidak suka untuk melihatnya pergi. Peminat-peminat Napoli masih ada dia di dalam hati mereka, ia adalah perkara biasa bahawa mereka boleh marah dengan tindakan itu.
"Mereka sangat bersemangat, mereka boleh memberikan anda segala-galanya. Mereka boleh melabelkannya sebagai pengkhianatan, mereka adalah seperti itu. Kita akan lihat apa yang berlaku."