Steven Gerrard Memberitahu Jurgen Klopp Pemain Tengah Liverpool Yang MESTI Diturunkan Dalam Final Liga Juara-juara!




Steven Gerrard percaya Jordan Henderson mesti bermula di bahagian tengah untuk pasukan Liverpool dalam perlawanan akhir Liga Juara-juara esok menentang Tottenham. 
Kecederaan Naby Keita tidak mengurangkan dilema yang dihadapi Jurgen Klopp dalam pemilihan pemain tengahnya, dengan kapten kelab Henderson bersaing untuk mendapatkan tempat dengan pemain tengah lain seperti Fabinho, James Milner dan Gini Wijnaldum. 
Klopp sentiasa menghormati pengaruh pemain antarabangsa England itu musim ini tetapi masih memilih untuk meninggalkan dia dari kesebelasan utama dalam kekalahan pada pusingan pertama separuh akhir di Barcelona sebelum musim Keita berakhir akibat kecederaan. 
Dengan Henderson kembali ke dalam skuadnya, Liverpool berjaya memintas agregat 3-0 untuk melayakkan diri ke perlawanan akhir Liga Juara-juara buat tahun kedua berturut-turut.
Wijnaldum menjaringkan dua gol selepas dimasukkan dari bangku simpanan pada separuh masa kedua dan mengakui bahawa dia kecewa kerana tidak diturunkan pada separuh masa pertama tetapi Gerrard, kapten terakhir yang membawa Liverpool memenangi Liga Juara-juara pada tahun 2005, percaya sesiapa yang merindui Tottenham harus menerimanya melihat kepentingan Henderson. 
Gerrard memberitahu BBC Radio 5 Live: "Saya selalu menjadi peminat kepada Jordan Henderson, saya percaya dia seorang pemain yang tidak pentingkan diri, saya fikir dia melakukan banyak kerja untuk pasukan ini yang tidak disedari. 
"Saya tahu apa yang dia suka di atas dan di luar padang. Dia meletakkan dirinya di belakang orang lain; dia adalah orang seperti itu. 
"Saya fikir dia lebih berkemampuan untuk memenangi sebarang perlawanan bola sepak yang dia mainkan dan saya fikir sejak akhir-akhir ini, sudah tentu sejak dia memainkan peranan yang lebih ke hadapan, dia mengambil lebih banyak tanggungjawab dan menjadi salah satu pemain Liverpool yang paling konsisten.
"Saya telah melihat dia dan bercakap dengannya dan berkata, 'Jordan, anda perlu cuba untuk melakukan perkara-perkara untuk diri sendiri daripada melakukan perkara yang mudah'. 
"Kerana dia mampu bermain dengan sentuhan terakhir atau membuat hantaran ke dalam kotak yang sangat baik dan dia mampu untuk menjaringkan gol dari luar kotak serta berlari ke dalam kotak penalti untuk menyempurnakan jaringannya. 
"Jordan akan melakukan semua larian dan melakukan semua bantuan untuk bertahan serta menyusun segalanya. Saya fikir dia sudah matang dan dia telah membawanya masuk ke dalam padang."