Fernando Morientes Sokong Liverpool Jadi Juara Dan Menamakan Penjaring Gol Untuk The Reds Di Final Liga Juara-juara!




Fernando Morientes adalah ahli pasukan Rafael Benitez yang memenangi Liga Juara-juara pada tahun 2005 sebaik sahaja tiba dari Real Madrid pada bulan Januari tahun yang sama.
Sekarang, pasukan bimbingan Jurgen Klopp dilihat berpeluang untuk menambah koleksi Piala Eropah mereka yang keenam apabila pasukannya menghadapi Tottenham di Wanda Metropolitano pada hari Sabtu ini. 
"Saya menyokong Liverpool untuk menang," kata Morientes. "Terdapat banyak pemain yang boleh menjaringkan gol pada perlawanan akhir, tetapi jika saya terpaksa memilih hanya seorang, ianya adalah [Sadio] Mane." 
Morientes menghabiskan dua musim di Anfield di bawah Rafael Benitez, memenangi Piala FA dan Piala Super UEFA semasa beliau berada di sana. "Kami dapat memenangi Liga Juara-Juara pada tahun yang sama saya tiba di sana," katanya.
"Kedua-dua tahun itu membolehkan saya mencapai satu penanda aras baru pada tahap peribadi dan menghasilkan kawan-kawan yang hebat." 
Morientes memenangi tiga pingat kejuaraan Liga Juara-Juara sepanjang masanya di Real Madrid dan dia teruja bahawa perlawanan akhir itu akan diadakan di Madrid. 
"Ianya sesuatu yang istimewa. Ini adalah salah satu trofi paling penting yang boleh anda menang dalam kerjaya profesional anda, "katanya. "Kali ini saya akan melaluinya sebagai peminat dan saya menikmati suasana di bandar raya ini. Kami sedang menunjukkan kepada Eropah dan dunia bahawa kami berada di puncak pertandingan ini." 
Liverpool berjaya layak ke perlawanan akhir selepas kemenangan dramatik menentang Barcelona di peringkat separuh akhir.
"Jelas sekali saya mahukan Liverpool menang," kata Morientes. "Ia membolehkan saya berada di sini pada perlawanan akhir dan bertemu dengan banyak kawan.
"Saya menonton perlawanan ini lebih kepada sebagai peminat kerana anda suka apabila pasukan anda terlibat dalam perlawanan dengan intensiti sedemikian. "
Harry Kane mengalami kecederaan dalam perlawanan pusingan pertama suku akhir Tottenham menentang Manchester City dan kelihatan dia sudah cukup cergas untuk diturunkan menentang Liverpool pada hari Sabtu ini. 
"Jika dia bermain, Tottenham akan mendapat banyak kelebihan daripadanya, tetapi mereka juga menunjukkan bahawa mereka boleh menang tanpa dia," Morientes berkata.
"Saya fikir dia penyerang yang lebih lengkap daripada saya. Bola sepak terus berkembang dan pemain Inggeris itu menerima bola dalam kedudukan yang sangat sukar. "
Selepas bertahun-tahun penguasaan kelab dari Sepanyol di Eropah, keempat-empat finalis Liga Juara-Juara dan Liga Europa adalah wakil kelab dari Liga Perdana Inggeris musim ini. 
"Tahun ini, dalam dekad yang lalu, pasukan dari Sepanyol telah memenangi hadiah terbesar dalam bola sepak Eropah," kata Morientes . 
"Mereka melakukannya dengan baik, tetapi liga Sepanyol mempunyai pasukan yang menunjukkan bahawa mereka perlu berada lebih baik dalam perlawanan tertentu." 
Kedua-duanya Jurgen Klopp dan Mauricio Pochettino belum pernah memenangi trofi ini bersama kelab mereka sekarang, tetapi kedua orang jurulatih itu telah menerima pujian penuh untuk layak ke perlawanan akhir.
"Saya sukakan kedua-dua mereka. Perkara yang sukar adalah pengurusan ego di bilik persalinan dan mereka telah melakukannya dengan sempurna," kata Morientes. 
"Mungkin, dari kedua-duanya, Pochettino lebih layak kerana tidak ada yang menyangka bahawa Tottenham boleh mencapai perlawanan akhir, tetapi kedua-duanya telah memainkan bola sepak yang sangat menarik."