"Saya Menghormati Petr Cech, Tapi Saya Mahu Bermain Di Final!" - Bernd Leno




Penjaga gol Arsenal, Bernd Leno menjelaskan bahawa dia mahu bermain di perlawanan akhir Liga Europa menentang Chelsea walaupun Petr Cech telah menjadi penjaga gol yang telah ditetapkan oleh kelab itu.
Dengan melihat betapa pentingnya perlawanan pada hari Rabu ini di Baku - dengan adanya peluang kelayakan ke Liga Juara-Juara untuk Gunners - penjaga gol Cech dijangka akan bermula, sama seperti yang telah dilakukannya di setiap perlawanan kalah mati sebelum ini untuk Arsenal. 
Walau bagaimanapun, banyak peminat berminat untuk melihat Leno kembali ke dalam kesebelasan utama, terutamanya selepas dilaporkan bahawa Cech telah bersetuju untuk kembali ke Chelsea selepas dia meninggalkan Arsenal.
Sementara Leno mengakui rasa kekagumannya untuk Cech, dia berkata bahawa dia mahu bermain di perlawanan akhir - yang akan menjadi perlawanan terbesar dalam kerjayanya. 
"Saya sangat menghormati Petr, dan hubungan kami sangat baik," kata Leno kepada Kicker. "Dia layak untuk mendapat semua pujian, dan saya melayannya dengan baik. 
"Tetapi jelas bahawa saya adalah seorang pesaing, saya sentiasa mahu bermain, terutama dalam perlawanan akhir. Oleh itu, ia adalah masa yang tidak tepat untuk mempunyai rasa bersalah.
"Saya tidak akan mengatakan 'Saya lebih suka untuk tidak bermain'. Saya berminat untuk bermain. Itu dalam fikiran saya. Walau bagaimanapun, ia belum diputuskan. [Jika Emery memilih Cech] saya perlu menerimanya. Perkara yang paling penting adalah kita menang tanpa mengira siapa yang akan turun sebagai penjaga gol. "
Dia meneruskan: "Untuk memenangi Liga Europa akan menjadi perlawanan besar pertama untuk saya. Kami semua mahu mendengar kembali lagu [Liga Juara-Juara]. 
"Pelawanan untuk Khamis-Ahad juga tidak begitu baik kerana anda selalu mengalami kesukaran dalam liga. Jika kita kalah di perlawanan akhir, musim kita, yang sebenarnya bagus, akan sangat mengecewakan."
Arsenal akan turun tanpa Henrikh Mkhitaryan untuk perlawanan di Baku, dengan UEFA tidak dapat menjamin keselamatannya di tengah-tengah ketegangan politik antara Azerbaijan dan Armenia, dan Leno nyata kesal dengan situasi itu. 
Dia menambah: "Ianya adalah satu skandal yang dia tidak dapat bermain kerana itu, dia bekerja keras sepanjang musim dan tidak dapat bermain untuk perlawanan akhir atas alasan politik. Saya berasa simpati untuk dia."