"Jurgen Klopp Masih Pengurus Terbaik Bagi Saya, Dia Mahukan Pemain Yang Laju, Saya Faham Keputusannya!" - Christian Benteke




Bekas penyerang Liverpool, Christian Benteke menilai Jurgen Klopp sebagai pengurus terbaik yang pernah dia bekerjasama.
Ia tidak begitu berhasil untuk Benteke di Anfield, namun begitu dia tidak menyimpan sebarang rasa tidak puas hati terhadap Klopp yang menjualnya ke Crystal Palace.
Brendan Rodgers membeli bintang Belgium itu dari Aston Villa, dan sementara kerjayanya bermula dengan baik, dia mengalami penurunan yang sukar untuk dipulihkan.
Selepas beberapa ketika bersama Klopp, ia jelas menyaksikan penyerang itu tidak sesuai dengan gaya bola sepak yang cuba diterapkan Jurgen Klopp di Anfield dan kemudian dia dijual.
Dengan hanya 10 gol daripada 42 penampilan dan kehilangan tempatnya kepada Roberto Firmino dan Divock Origi, pemain Belgium itu tidak menunggu lama dan berpindah ke kelab London dengan nilai perpindahan £ 27 juta.
Tetapi meskipun kurang masa bermain, Benteke tetap memuji Klopp sebagai pengurus terbaik yang pernah dia bekerjasama dan mengatakan bahawa dia tidak menyimpan sebarang rasa marah terhadap tindakan untuk menjualnya.
Liverpool memerlukan kelajuan, katanya, yang mana penyerang itu tidak dapat berikan seperti yang dipamerkan oleh Firmino atau Origi. Dia hanya tidak bersesuaian dengan gaya permainan itu, dan 
perkara seperti ini boleh berlaku.
"Saya mula bermain dengan baik di England, saya juga mahu menamatkannya dengan bergaya. Saya tidak mahu melarikan diri seperti pencuri pada waktu malam," kata Benteke.
"Saya mengalami kecederaan lutut musim lalu dan bermain dalam kesakitan. Saya tidak pernah berasa 100% musim ini.
"Saya tidak merasakan seperti seorang targetman di hadapan.
"China bukanlah di fikiran saya buat masa ini. Saya memilih untuk kekal bersama Crystal Palace. Saya mahu kekal di England.
"Klopp masih merupakan pengurus terbaik pernah saya bekerjasama, walaupun saya tidak bermain dengan banyak. Dia mahukan pemain yang laju di hadapan, Saya memahami keputusannya."