Klopp Beri Amaran Buat Peminat Meskipun Melalui Pramusim Yang Baik, Jangan Buat Jangkaan Yang Terlalu Tinggi!




Jurgen Klopp mengakui dia masih memikirkan tentang situasi pertahanan Liverpool menjelang perlawanan pembukaan Liga Perdana Ahad depan menentang West Ham di Anfield.
Joel Matip (kecederaan pinggul) dan Ragnar Klavan (hamstring) kedua-duanya terlepas aksi kemenangan 5-0 pada sabtu ini di Napoli dan masih belum dapat dipastikan untuk diturunkan dalam perlawanan persahabatan terakhir sebelum musim baru bermula menentang Torino.
Dengan Dejan Lovren hanya akan kembali ke Melwood pada hari Isnin, Virgil van Dijk dan Joe Gomez adalah pemain The Reds yang paling cergas dan boleh diletakkan di pertahanan tengah.
"Dari enam kini hanya tiga," kata Klopp.
"Dejan tidak berlatih setakat ini. Dia kembali pada hari Isnin jadi mungkin tidak akan bermain pada hari Selasa dan begitu juga pada hari Ahad nanti.
"Joel, kita perlu lihat. Klavan, tidak terlalu serius, tetapi jika hari Selasa terlalu awal baginya saya belum dapat pastikan.
"Mungkin kita akan melakukan beberapa perkara ajaib dengan pembentukan pasukan pada hari Selasa ini. Saya tidak tahu bagaimana kita akan melakukannya. "
Klopp menegaskan dia masih belum menetapkan kesebelasan utamanya untuk menghadapi The Hammers dan mengatakan tempat masih terbuka apabila Torino bertandang Anfield selasa ini.
Kami mempunyai satu lagi perlawanan pada hari Selasa dan kami perlu memastikan kami akan melihat permainan itu juga. Kemudian kami mempunyai baki lima hari lagi, "tambahnya.
"Mengapa saya perlu menetapkan barisan utama sekarang? Kebanyakan pemain buat masa ini bersedia untuk bermula.
"Sekarang kita perlu memastikan kita akan memilih 11 pemain yang benar-benar bersedia untuk memulakan dan menamatkan permainan. Jelas sekali ia adalah perkara yang berbeza. Kami tidak boleh menukar enam pemain selepas 60 minit perlawanan.
"Dua perlawanan pertama (Liga Perdana) sekurang-kurangnya berada di tahap 'pra-musim' (bagi pemain yang mengikuti Piala Dunia). Ia kelihatan sama seperti itu bagi semua pasukan lain tetapi saya tidak pasti untuk West Ham dan Crystal Palace. "
Perlawanan menewaskan Napoli sangat mengagumkan tetapi Klopp menegaskan untuk mengelak jangkaan yang terlalu tinggi. Dia percaya saingan Liga Perdana Inggeris akan lebih sukar bagi musim ini.
"Pertama sekali saya berharap para peminat memahami situasi ini," katanya. "Kami telah menunjukkan banyak perkara baik dalam beberapa tahun kebelakangan ini tetapi ia tidak pernah dalam satu detik yang mudah dan ia tidak akan mudah untuk musim ini.
"Sekiranya kita memenangi perlawanan, kita akan memenangi perlawanan dan kita mesti memenangi perlawanan seterusnya, tidak akan meraikannya seperti ia adalah perkara yang paling hebat.
"Saya benar-benar percaya peminat kami mengetahui dan memahami keadaannya. Orang ramai di sekeliling yang cuba untuk mereka cerita, saya tidak berminat dengannya.
"Kami mempunyai jangkaan yang tinggi terhadap diri sendiri tetapi situasi kami tidak akan berubah, mengapa perlu berubah? Saya tidak nampak United telah menjadi lemah atau City menjadi lemah, Tottenham tidak menjual pemain mereka dan masih kekal bersama.
"Saya fikir Arsenal dan Chelsea akan menjadi lebih kuat daripada tahun lalu. Everton jelas sedang mengekori dari belakang. Wolves juga tidak kedekut untuk membelanjakan wang.
"Saingan liga adalah sukar. Ia bukannya tentang menghakimi situasi kita dan memikirkan 'wow, ia benar-benar baik'. Kita perlu bersedia setiap minggu, bukan hanya untuk beberapa perlawanan. Itulah cabaran kita.
"Apabila saya bercakap tentang tidak mempunyai jangkaan yang tinggi, jika kita mengekalkan suasana dalam kelab seperti tahun lepas kita mempunyai peluang untuk musim yang sangat besar dan kemudian kita akan melihat apa yang berlaku."